"Ik ben aandachtiger tijdens mijn werk – minder bezig met multi-tasken"
(ergotherapeut verpleeghuis)

Mindfulness

Aandacht

Heel simpel gezegd is Mindfulness met je aandacht volledig aanwezig zijn bij wat je aan het doen bent, bij wat je waarneemt. Je kunt het woord Mindfulness vertalen naar het Nederlands als opmerkzaamheid of aandachtigheid. Dit houdt in; met een rustige, open houding waarnemen wat er op dit moment is. Veel mensen worden in hun dagelijks leven meegezogen door een voortdurende stroom van gedachten en gevoelens. Het gevolg is dat je vooral in het verleden of in de toekomst leeft. Je verliest de helderheid van het moment door met je aandacht ergens anders te zijn.
Misschien ken je ook de ervaring dat je werk extra kwaliteit heeft, minder stress oplevert en meer bevrediging geeft als je geconcentreerd kunt werken en je kunt openstellen voor de mens waarmee je werkt. Hiervoor heb je rust en aandacht nodig.
Het is niet eenvoudig om die rust en aandacht te bewaren.

Aandacht trainen

We kunnen onze aandacht trainen. Dit kan helpen om ook in situaties die niet zo gemakkelijk zijn rust en aandacht te vinden. Met gerichte oefeningen kunnen we ons meer bewust worden van onszelf en het leven om ons heen. Dit leidt tot een bewuster leven.
Door je aandacht te richten leer je afstand te nemen van de gedachten in je hoofd. Hierdoor kun je jezelf beter concentreren en makkelijker ontspannen. Ook kun je anders leren omgaan met gedachtepatronen of gevoelens die steeds terugkomen.
Een ander voordeel van meer bewuste aandacht is dat je bewuster een keuze kunt maken. Door bewuster en eerder stressprikkels waar te nemen ontstaat er ruimte om te kiezen hoe hiermee om te gaan. In plaats van te reageren op de automatische piloot ontstaat er meer vrijheid.
Grenzen worden eerder duidelijk en kunnen daardoor makkelijker bewaakt worden.
Een ander effect van meer aandacht is dat het leidt tot meer bewust genieten van wat er is.